onsdag 6. juni 2012


Hvordan Gud Velger mor til et barn med diabetes

av Erma Bombeck
De fleste kvinner blitt mødre ved et uhell, noen av valg, noen få av sosialt press og et par av vane. Har du noen gang lurt på hvordan mødre til barn med diabetes blir valgt? Jeg visualiserer Gud svever over jorden og velger sine instrumenter for forplantning med stor forsiktighet og planlegging. Mens han observerer, instruerer han sine engler å ta notater i en gigantisk notatbok.
"Armstrong, Beth, sønn. Patron Saint Matthew. "
"Forrest, Marjorie, datter. Patron Saint Cecilia ».
"Rutledge, Carrie, tvillinger. Patron Saint Gerard. Han er vant til blasfemi. "
Til slutt sier han et navn til en engel og smiler, "Gi henne et barn med diabetes." Engelen er nysgjerrig. "Hvorfor henne Gud? Hun er så lykkelig. "
"Akkurat", smiler Gud. "Kan jeg gi et barn med diabetes til en mor som ikke vet hva lykke er? Det ville være grusomt. "
"Men har hun tålmodighet?" Spør engelen.
"Jeg vil ikke at hun skal ha for mye tålmodighet, ellers vil hun drukne i et hav av selvmedlidenhet og fortvilelse. Når sjokket og harmen slites av, vil hun takle det. Jeg så henne i dag. Hun har den følelsen av selvtillit og selvstendighet som er så sjelden og så nødvendig i en mor. Du skjønner, at barnet jeg gir henne har sin egen verden. Hun må hjelpe det å leve i sin verden med sin diagnose og det kommer ikke til å bli lett. "
"Men Herre, jeg tror ikke hun selv tror på deg."
Gud smiler. "Uansett. Jeg kan fikse det. Dette er perfekt. Hun har akkurat nok egoisme. "
Engelen gispet. "Egoisme? Er det en dyd? "
Gud nikker. "Hvis hun ikke kan skille seg fra barnet av og til, vil hun aldri overleve. Ja, her er en kvinne som jeg vil velsigne med et barn med diabetes "
"Hun er ikke klar over det ennå, men hun vil bli misunt. Jeg vil la henne se ting klart - jeg ser ... uvitenhet, grusomhet, fordommer ... og lære henne å heve seg over dem. Hun vil aldri være alene. Jeg vil være ved hennes side hvert minutt av hver dag av livet hennes fordi hun gjør mitt arbeid like sikkert som om hun er her ved min side. "
"Og hvilken skytshelgen skal hun få?" Spør engelen.  Gud smiler. "Et speil vil være nok."
~ Av Erma Bombeck

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar